Juan Cano

Juan Cano Vernissage 10 februari kl. 13:00-15:00
Utställningen pågår till 16 mars.

Välkomna alla konstälskare till den nya och mångsidiga utställningen.
Juan Cano kommer till Älmhult med en modern tolkning av konsten i blandteknik.
Några ord om konstnären och hans konst: Juan Cano är född i Montevideo, Uruguay och kom till Sverige 1980 och här bosatte han sig i Malmö.
Han fick sin konstnärliga utbildning inom måleri och grafik i Uruguay, Italien och Sverige. Förutom i Sverige är han också verksam konstnär och ställer ut i bland annat Uruguay och i Mexico.
Juan arbetar som curator och koordinator med nationella och internationella utställningar och har en lång erfarenhet av projekt där flera konstnärer är inblandade och har ofta anlitats inför omfattande arbeten i samarbete med arkitekter, byggnadsarbetare och skulptörer.
Olika material och tekniker spelar roll i Juans konst; tyg, videoinspelningar, ljud och dofter, för att nämna några exempel. Samarbetet med aktörer inom andra fält ser han som ett tillfälle och möjlighet att träna upp sin flexibilitet och samtidigt få kunskap om hur man kan använda olika material i sin konstnärliga utveckling. Inom de grafiska teknikerna arbetar Juan främst inom screentryck och djuptryck.
Medlemskap: Konstnärernas kollektiva verkstad, Malmö.
Bildkonst upphovsrätt i Sverige.
Grafiska Sällskapet, Stockholm. KRO och KF.